Praca w biurze wydaje się bezpieczna – ale to tylko pozory! Skutki pracy w biurze bywają dotkliwe, a czasem nawet zabójcze. Sprawdź, czy masz niektóre z tych objawów i dowiedz się, jak sobie z nimi poradzić.

Bóle pleców i głowy

Długotrwałe siedzenie przy biurku to najczęstsza przyczyna dolegliwości bólowych. Dzieje się tak, ponieważ Twoje ciało chcąc utrzymać pozycję siedzącą, musi napinać mięśnie. Szczególnie da się to odczuć w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i szyi.

Siedząc przed biurkiem pozostajemy w jednej pozycji przez długi czas, co sprawia, że niektóre mięśnie pracują mocniej niż inne, co potem przekłada się na dysproporcje powodujące wady postawy.

Nierzadko takie wady skutkują bólem – kręgosłupa, głowy, ale też stawów.

Rozwiązanie – zadbaj o prawidłową ergonomię Twojego stanowiska i zmieniaj często pozycję. Całkiem niedawno modne były biurka stojące, ale takie rozwiązanie zmienia tylko naturę problemu – nadal jesteśmy w tej samej pozycji przez długie godziny, tylko tym razem jest to pozycja stojąca. Ciało potrzebuje różnorodności, dlatego zalecamy częste wstawanie od biurka – żeby porozmawiać przez telefon, pójść po szklankę wody lub porozmawiać z kolegami lub koleżankami w biurze.

Warto również zadbać o regularny ruch poza pracą – świetnym pomysłem będzie praca z trenerem personalnym, który pomoże Ci zniwelować dolegliwości bólowe już od pierwszego treningu.

Problemy z układem krążenia

Praca w biurze to nierzadko długie nadgodziny. Udowodniono, że pracowanie więcej niż 55 godzin w tygodniu podnosi ryzyko zawału aż o 33%. Ale nie trzeba pracować dużo, aby odczuć negatywne skutki pracy biurowej.

Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji negatywnie wpływa na przepływ krwi w organizmie. Jednym z głównych zabójców jest miażdżyca odpowiadająca za 95 proc. przypadków choroby niedokrwiennej serca. To najczęstsza przyczyna zgonu na świecie! Jej głównymi przyczynami są m.in. konsumpcja używek, dieta obfitująca w cukry i szkodliwe tłuszcze, a także niska aktywność fizyczna.

Osoby pracujące w toksycznej atmosferze, szczególnie w relacji ze swoim szefem częściej zapadają na choroby serca.

Rozwiązanie – regularna aktywność fizyczna. To nie tylko treningi na siłowni lub bieganie, warto również zadbać o aktywność poza tą treningową – wybrać schody zamiast windy spacer zamiast autobusu czy samochodu lub zrobienie 10 tys. kroków w ciągu dnia.

Chroniczny stres

Pracownicy biurowi to najbardziej zestresowana grupa zawodowa. Dlaczego? Nadmiar obowiązków, monotonna praca poniżej możliwości, konflikty, niejasne obowiązki, utrudniony kontakt z innymi pracownikami, ale też warunki pracy w biurze ze sztucznym oświetleniem – to tylko kilka czynników, które powodują chroniczny stres.

Skutów chronicznego stresu jest bardzo wiele, a wszystkie wynikają ze stale podwyższonego poziomu kortyzolu – hormonu stresu. Czasem objawia się to lękiem i niepokojem na myśli o powrocie do pracy następnego dnia, ale może też przybierać formę zmęczenia, otępienia, niestrawności, alergii czy nawet bólów głowy lub migreny.

Rozwiązanie – warto zadbać o work-life balance i regularny ruch. Oddzielenie pracy od prywatnego życia pomaga “nie wynosić” pracy do domu i pozwala na relaks. Jednakże stres powraca już o poranku, gdy musimy zmierzyć się z kolejnym dniem w pracy. Dobrym rozwiązaniem jest ruch – bo to właśnie on jest najlepszym i najskuteczniejszym naturalnym sposobem, który “wypompowuje” kortyzol z organizmu.

Depresja

Depresja zabija więcej ludzi niż wypadki samochodowe – według statystyk samobójstwo popełniają głównie mężczyźni (aż 8 razy częściej niż kobiety). Nieustanna presja, chroniczny stres, długie godziny pracy, monotonna praca bez celu, brak aktywności fizycznej i złe odżywianie – gdy to połączyć z osobistymi problemami, depresja zbiera żniwo wśród osób pracujących w biurze.

Rozwiązanie – jeśli podejrzewasz u siebie depresję, to skontaktuj się z psychiatrą. To choroba, którą głównie mężczyźni bagatelizują udając się do specjalisty w bardzo późnym stadium choroby. Nie ma nic złego w szukaniu pomocy – nie warto tego bagatelizować.

Natomiast jeśli zdarzają Ci się okresy obniżonego nastroju i chciałbyś temu zapobiegać, to warto zadbać o jak najczęstszy kontakt z naturą i na przykład raz w tygodniu wyjechać na kilka godzin do lasu. Najlepiej połączyć to z aktywnością fizyczną, która skuteczni przeciwdziała rozwojowi depresji.

Wielokrotnie wspominałem tu o aktywności fizycznej i nie bez powodu. Praca biurowa często wiąże się z jej brakiem. Przyczyn jest wiele – główną z nich może być brak czasu lub niewystarczająca siła woli, by wytrwać w regularnych treningach.

Jeśli pracujesz za biurkiem i chcesz pozbyć się swoich dolegliwości, to mamy dla Ciebie zestaw kilku prostych ćwiczeń, które możesz wykonać w domu – wystarczy tylko 10 minut dziennie, by poczuć ulgę i zmniejszyć ból. Nagraliśmy video, które możesz odebrać ZA DARMO – wystarczy, że klikniesz tutaj.