Każdy, kto kiedyś próbował schudnąć, popełnił błędy. Niektóre z nich widać na pierwszy rzut oka, inne są trochę mniej oczywiste. Porozmawiajmy o tej drugiej grupie.

Wszyscy wiemy, że skuteczna dieta to taka, która prowadzi do ujemnego bilansu kalorycznego. Innymi słowy, powinniśmy zjadać mniej kalorii niż zużywamy w ciągu dnia.

Drugim aspektem dobrej diety jest to, że się jej trzymasz. Brzmi banalnie, ale to najczęstszy problem osób, które rozpoczynają pracę nad swoim ciałem. Pisaliśmy o tym w artykule – Odchudzanie zaczyna się w głowie – 5 skutecznych mind-hacków.

Dzisiaj porozmawiamy o 6 nieoczywistych błędach, które rujnują Twoje marzenia o idealnej sylwetce.

Nie wiesz ile kalorii zjadasz

Schudniesz, jeśli zjadasz mniej kalorii niż zużywasz – ale czy wiesz, ile kalorii zjadasz? Określenie ilości kalorii “na oko” może być wyzwaniem, bo zaczynając dietę, zwykle nie jesteśmy świadomi kaloryczności wszystkich produktów, które zjadamy.

Dla przykładu, zdrowa i polecana oliwa z oliwek jest również bardzo kaloryczna – jedna łyżka to prawie 150 kcal. Może się wydawać, że sałatka, którą zjadłeś, była zdrowa, ale 2 łyżki oliwy znacznie podniosły jej kaloryczność.

Jak to rozwiązać?

Zaprzyjaźnij się z wagą kuchenną – przynajmniej na początku. Przed przyrządzeniem posiłku zważ każdy składnik i wpisz do aplikacji takiej jak Fitatu, Samsung Health czy MyFitnessPal. Nie musisz wpisywać niskokalorycznych produktów takich jak warzywa (ale ziemniaczki zapisz!). Taki zabieg pozwoli Ci skutecznie i z łatwością policzyć kalorie, które codziennie spożywasz.

Próbujesz zmienić zbyt wiele zbyt szybko

Łatwo jest uwierzyć w historie błyskawicznych przemian, ale w praktyce zdarzają się one bardzo rzadko. Zmiana jednego nawyku jest trudnym procesem, a co dopiero kilku nawyków naraz!

Nikt z dnia na dzień nie stał się atletą, dlatego że zmiana nawyków to proces, który wymaga czasu i koncentracji. Dużo łatwiej jest zmienić swój tryb życia, jeśli zaczniesz od jednej prostej rzeczy i będziesz stopniowo dodawać nowe. Rozłóż sobie cały proces na dłuższy okres – pół roku lub nawet rok i zrób pierwszy krok.

Jak to rozwiązać?

Zaplanuj swoje posiłki na kilka dni do przodu i postaw na mniejsze porcje. Gdy już uda Ci się to opanować tak, że nie stanowi to dla Ciebie wysiłku, zacznij zamieniać dotychczasowe posiłki na nowe – zdrowsze.

Wierzysz w bzdury z Internetu

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się szukać porad dietetycznych w Internecie, to pewnie poczułeś bądź poczułaś niemałą frustrację. Wiele z tych informacji wyklucza się nawzajem. Możesz znaleźć treści, które namawiają Cię do jedzenia tylko jednego posiłku dziennie, a inne powiedzą Ci, że musisz jeść ich 5. Wiele jest sposobów na “podkręcenie metabolizmu”, “detoks” czy “ketozę”. Wszystkie obiecują efekty, ale w praktyce niewiele z nich ma sens.

Jak to rozwiązać?

Jeśli Twoim celem jest schudnąć, to jedyne, czego potrzebujesz to deficyt kaloryczny. Nic więcej. Możesz to osiągnąć dzięki zwiększonej aktywności fizycznej i zmniejszeniu ilości spożywanych kalorii. Reszta to voodoo.

Rzucasz się na głęboką wodę

Ekstremalne rozwiązania rzadko kiedy skutkują sukcesem. Sam kiedyś popełniłem ten błąd. Na początku mojej drogi do zdrowego trybu życia chciałem schudnąć 10 kg i moją taktyką było jeśli maksymalnie 1500 kcal dziennie. Jak na dużego faceta, to naprawdę mało! Wytrzymałem dwa tygodnie (to i tak sukces!), a potem wróciłem do jeszcze większego objadania się.

Jak to rozwiązać?

Zaczynaj powoli. Deficyt kaloryczny na poziomie 200-300 kcal jest bardzo łatwy do utrzymania, a nie powoduje napadów głodu. Nie rezygnuj od razu ze słodyczy lub tłustych przekąsek – po prostu ogranicz ich ilość lub częstotliwość.

Nie wysypiasz się

Przeprowadzono badanie, w którym podzielono ludzi na dwie grupy. Jednej z nich pozwolono na zdrowy, regenerujący sen. Natomiast druga była regularnie pozbawiana paru godzin snu. W efekcie okazało się, że niewyspane osoby częściej sięgały po niezdrowe przekąski i doświadczały napadów głodu.

Jak to rozwiązać?

To oczywiste – zadbaj o zdrowy i długi sen. Gdy się wyśpisz, będzie w stanie o wiele bardziej kontrolować swoje zachcianki. Pamiętaj, że nie tylko długość snu ma znaczenie. Jakość to też ważny czynnik. Nie używaj ekranów co najmniej godzinę przed snem, wywietrz sypialnię i zadbaj o jak największe zaciemnienie pomieszczenia.

Jesteś dla siebie zbyt surowy

Każdy popełnia błędy. Ty też. Odchudzanie to nie zawody, w których wygrywa ten, kto najdłużej wytrzyma. Zamiast liczyć swoją passę X dni, w których udało Ci się wytrzymać w postanowieniach, mam lepszy sposób. Na koniec miesiąca zrób sobie podsumowanie – ile dni było zdrowych, a w których pozwoliłeś sobie na złamanie diety. Postanów, że w następnym miesiącu będzie troszkę lepiej.

Jak to rozwiązać?

Gdy zdarzy Ci się złamać – a zdarzy się na pewno – to bądź dla siebie łagodny. W końcu jesteś tylko człowiekiem i każdy prędzej czy później się potyka. W odchudzanie wygrywają nie ci, którzy nie popełnią błędu, tylko ci, którzy po błędzie szybko się podnoszą. Następnego dnia wrócić do swojego postanowienia i zobacz, jak Twoja wymarzona sylwetka staje w zasięgu Twojej ręki.

Swoją przygodę ze zdrowym trybem życia możesz zacząć od pobrania naszej pełnej listy produktów, które warto mieć w domu oraz produktów, które należy z niego wyrzucić. Zamieściliśmy w niej również kilka prostych zasad żywienia, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki na drodze do idealnego ciała.

Pobierz PDF za darmo TUTAJ.